Yksi tärkeimmistä romanien tapakulttuurin perusteista on puhtaus, molemmat konkreettinen ja symbolinen. Konkreettisen puhtauden kunnioittamisella on taustansa perinteisessä kiertolaiselämässä, sillä likaisen karavaanin kautta tuholaiset olisivat levinneet helposti. Puhtaustavat ovat suuri osa romani kulttuuria. Perusteellisemmalla tasolla romaanit ovat usein hyvin tarkkoja kotinsa siisteydestä, omasta kodista ollaan ylpeitä ja sitä pidetään keskitasoa puhtaampana. Tämä myös tarkoittaa että usein romanit eivät lähde helposti vierailemaan paikoissa jotka ovat sotkuisia, tai saaneet maineen sotkuisina paikkoina. Kodin siistinä pitäjä on romanikultturissa edelleen nainen, ja hänen kotinsa puhtaus kertoo hänestä ja häneen perheestään ylipäätään. Suvun nuoremmat naiset käyvät usein auttamassa vanhuksia ja pitämässä heidän kotinsa puhtaina, joskus he käyvät myös siivoamassa yksinasuvien miespuoleisten sukulaisten luona. Tyttöjen oletetaan tekevän osansa kodin ja perheen kotien puhtaana pitämisestä kun heistä tulee teini-ikäisiä.Tapoihin kuuluu myös että vaateet ja hiukset pidetään puhtaina ja hyvä kuntoisina. Kädet täytyy pestä ennen mihinkään ruokailuun liittyvään kosketaan, ja minkä tahansa likaavan toiminnan jälkeen. Sanomalehteä ei myöskään voi lukea ruokapöydässä, sillä se on postiluukusta tullessaan kolahtanut lattialle, eli on siis myöskin likainen. Kantaväestönedustajan kannattaa muistaa että romani joka jättää kättelemättä tavatessaan ei ole tarkoituksella epäkohtelias, vaan noudattaa puhtaus sääntöjä.  Tarkasti mietitään myös mitä pyykkejä voidaan pestä yhdessä. Alusvaateet eivät saisi koskea esimerkiksi miesten vaatteita, joten nämä tulee pestä ja kuivata erikseen. Häveliäisyys syistä alusvaatteita ei tulee ripustaa julkisesti narulle kuivumaan.

Symbolinen puhtaus

Paitsi konkreettista puhtautta, romaani kulttuurissa kunnioitetaan myös symbolista puhtautta, joka vaikuttaa paljon päivittäisiin kanssakäymisiin. Rankasti eroteltuna puhtaat asiat ovat ylhäällä olevia ja likaiset alhaalla olevia. Likaiset asiat ovat usein tabuja, ja näistä käytetään kiertoilmaisuja ettei niistä tarvitse puhua suoraan eri sekoittua toisiinsa. Esimerkiksi kasvopyyhe on puhdas ja alusvaatteet epäpuhtaita, joten näitä ei voi pestä samassa pesukoneellisessa. Toisena esimerkkinä tästä on tilojen puhtaus. Keittiö on tilana aina puhdas, ja jotta se pysyisi puhtaana romani nainen menee tilaan aina perinteinen romani vaate päällään eikä esimerkiksi alusvaatteissaan, vaikka paikalla ei muita olisikaan. Keittiöön kuuluvia esineitä ei myöskään voi käyttää vierailulla esimerkiksi makuuhuoneessa tai niillä ei ole keittiöön takaisin asiaa. Jos keittiöstä tulee epäpuhdas kun sääntöjä ei noudateta, se saattaa tarkoittaa esimerkiksi että vanhempia ihmisiä ei voi enää kutsua sinne ruokailemaan. Kauppa kasseja ei keittiöön tullessa voi laittaa lattialle, sillä tämä tekee kaikesta pussin sisällä olevasta ruuasta epäpuhdasta. Useat puhtauskäsitykseen liittyvät asiat ovat pieniä tekoja, jota valtaväestön edustaja ei välttämättä edes tiedosta tekevänsä kotona ollessaan. Tapojen rikkomisella on kuitenkin pidempiaikaiset seuraukset, sillä esine tai asia joka on määritelty epäpuhtaaksi pysyy sellaisena, vaikka sitä miten jynssäisi. Esimerkkeinä on esimerkiksi se että pöydille ei istuta, jos näin tulee käymään on pöytä epäpuhdas ja joutaa roskiin. Uuninluukkua ei voi jalalla potkaista kiinni, koska tämän jälkeen uunista tulee epäpuhdas ja se joutaa vaihtoon. Epäpuhtaille ja puhtaille huonekaluille on eri rätit. Myös henkilökohtaisessa hygieniassa käytetään puhtaille ja epäpuhtaille alueille eri pyyhkeitä. Kasvoille tarkoitettu silmipyyyhe on usein koristettu pitseillä että kaikki tietävät kumpaan päähän se on tarkoitettu. Puhtaus ja vanhempien kunnioitus tavoista johtuen romaani nainen ei myöskään kerro vanhemmilleen tai muille sukulaisille olevansa raskaana. Raskaus johtaa ajatukset suoraan makuuhuoneeseen ja siellä tapahtuviin toimintoihin. Naisen vanhemmat huomaavat yleensä raskauden jossain vaiheessa, mutta tästä ei keskustella suoraan, ja niissä tapauksissa että vanhemmat eivät asiaa tajua, voi nainen käyttää esimerkiksi nuorta sukulaislasta viestin viejänä. Vastasyntyneen lapsen ajatellaan myös olevan epäpuhdas, ja miehet tai vanhemmat naiset eivät pidä lasta sylissään ennen kuin hän on kuukauden vanha.

Symbolinen puhtaus